Pages

Wednesday 9 October 2013

RUKUN IMAN

Dari segi bahasa Iman membawa maksud percaya, yakin dan membenarkan. Kepercayaan yang terbitnya daripada hati iaitu mempercayai dengan penuh keyakinan bahawa apa yang dibawa oleh Rasulullah SAW adalah benar dan datangnya daripada Allah SWT.

PERCAYA KEPADA ALLAH
- Mempercayai dengan penuh keyakinan bahawa Allah SWT yang mencipta alam ini dan Dia-lah tuhan yang berhak disembah dan ditujukan segala pergantungan hidup.

PERCAYA KEPADA MALAIKAT
- Mempercayai bahawa Allah SWT mempunyai pesuruh-pesuruh yang sentiasa patuh dan taat menjalankan perintah-Nya. Mereka itulah yang disebut malaikat yang bukan manusia dan bukan binatang.

PERCAYA KEPADA AL-QURAN
- Kitab adalah undang-undang dasar yang dijadikan pedoman atau pengajaran kepada manusia yang hendak dipimpin. Kitab diberikan kepada para rasul utusan Allah. Tetapi, bagi rasul-rasul yang tidak mempunyai kitab, wajib bagi mereka mengikut dasar kitab yang terdahulu daripadanya.

PERCAYA KEPADA RASUL
- Allah SWT mewajibkan ke atas setiap orang Islam supaya beriman kepada semua rasul yang telah diutuskan oleh-Nya tanpa membeza-bezakan antara seorang rasul dengan yang lain.

PERCAYA KEPADA HARI KIAMAT
- Antara perkara-perkara yang berhubung dengan hari kiamat adalah bertolak daripada kepercayaan kepada adanya mati, pembalasan alam kubur, azab atau nikmat, hari kebangkitan, padang mahsyar, meniti titian "sirat", syurga dan neraka.

PERCAYA KEPADA QADAK DAN QADAR
- Qadak bererti kejadian, hukum yang terjadi dan yang berlaku pada diri seseorang seperti kaya, miskin, elok, buruk, untung, rugi, hidup, mati, dan sebagainya. Qadar pula bererti ukuran dan sukatan yang ditentukan ke atas tiap-tiap makhluk.

No comments:

Post a Comment